14 jul

HiQ utvecklar smart destinationswebb åt Eskilstuna

HiQ har utvecklat webbplatsen visiteskilstuna.se åt Destination Eskilstuna. Syftet är att stärka Eskilstunas attraktivitet som besöksmål för invånare, mötesarrangörer och besökare. Målsättningen var att skapa en mobilanpassad, användarvänlig och inspirerande besökswebb som ska leda till att öka antalet besök i och till Eskilstuna.
– Detta är ett i raden av fina projekt vi gör åt besöksnäringen i Sverige och det är glädjande att se att Eskilstuna väljer oss som partner för att tillgängliggöra sin industrikultur till så många som möjligt, säger Lars Stugemo, vd och koncernchef på HiQ.
Den nya webbplatsen har som mål att få fler att upptäcka Eskilstuna. Sidan är i första hand utvecklad för mobilanvändning och innehåller inspiration, guider och tips för att förmedla känslan av Eskilstuna som en miljösmart industristad.
– Just marknadsföring av destinationer är ett tydligt område där det finns stora möjligheter med digitaliseringen. Och med hjälp av digital teknik hjälper vi besöksnäringen att utvecklas samt gör kultur, sevärdheter och evenemang mer tillgängliga för både inhemska och utländska turister, säger Anders Nilsson, vd på HiQ Mälardalen.
Under utvecklingen har fokus lagts på att utveckla funktioner för att automatiskt hämta och presentera evenemang, platser för möten och konferenser baserat på de kriterier redaktörerna väljer ut. Sajten kommer även längre fram att få AI-funktionalitet för att efter hand lära sig vilken typ av information besökarna konsumerar baserat på ett antal ingångsvärden, såsom årstid, väder, veckodag och position.
HiQ
Dagens Industri
#inlineditbutton