F2639

Noggrannhet och kundvård i fokus hos Fordonskontroll

2016-11-24
Fordonskontroll startades utifrån en tydligt behov av tjänsten. I dag drivs företaget av kundernas behov men utan att göra avkall på varken noggrannhet eller kvalitet.
F2619
Patrik Holmström (bilden) grundade Fordonskontroll tillsammans med Daniel Wagerman år 2005. Foto: Håkan Lindgren.
Fordonskontroll ger sina kunder en komplett kontroll över drift, underhåll och status på deras hela fordonsflotta. Efter tre års utveckling på kvällar och helger lanserades produkten på Elmia-mässan 2008. Redan på mässgolvet landade man sina första fyra kunder.
– Och det är den enda marknadsföring vi gjort, efter det har våra kunder i sin tur spridit ordet om vår produkt, säger Patrik Holmström, som grundat bolaget med Daniel Wagerman.
Kundnöjdheten är oerhört hög där närmare 90 procent
av de som provar systemet också blir kunder efter testperioden. I dag har företaget cirka 240 kunder där den minsta har 11 fordon och den största flera tusen.
– Vi har mycket få supportsamtal, ett par-tre om dagen. Anledningen är att vi alltid varit mycket noggranna i utvecklingen av produkten – vi sätter enkelhet och pedagogik främst i alla lägen, säger han.
F22
Fordonskontroll står inför att lansera tjänsten Verkstadskontroll för kunder som behöver ge verkstäder direkt tillgång till hela eller delar av sin fordonsflotta. Foto: Håkan Lindgren.
Något som märks i den kommande tjänsten Verkstadsportalen vars funktionalitet varit klar en tid, men lansering kommer att ske först när de själva känner sig helt nöjda.
– Vi har byggt om Verkstadsportalen från grunden hela tre gånger innan vi nått fram till en produkt vi ville ge våra kunder. Våra produkter ska i möjligaste mån vara självförklarande och sällan leda till att kunderna behöver någon support.
Fordonskontroll startade som ett groddföretag hos Västerås Science Park med tillgång till kontor och lokaltjänster. Även om kunderna i dag finns över hela landet finns kontakten med parken kvar då företaget tar del av utvecklingsprojektet Växtzon genom Västerås Science Park.
– Den första tidens stöd var mycket betydelsefullt då du som nystartat bolag har mycket knappa resurser att röra dig med.
En framgångsfaktor med det webbaserade systemet är integrationen mot andra tjänster. När en ny kund registrerar företagets organisationsnummer i systemet hämtas all data om varje fordon automatiskt från vägtrafikregistret. Det skapar en fullständig bild över varje fordon och gör det enklare att planera inför besiktningar och underhåll.
– De senaste åren har vi även byggt in stöd för flera bilbesiktningsföretag och du kan påbörja bokningen redan i vårt system.
Att systemet är webbaserat betyder att det är enkelt att använda vid egenkontroller av fordon där kunden kan skräddarsy besiktningsprotokoll som körs i mobilen. Dessutom kan en eventuell olycka dokumenteras redan på plats i systemet, med bilder på ett skadat fordon. Något som snabbar på försäkringsärenden, menar Patrik Holmström.
Fordonskontroll har siktet inställt på tillväxt, men i lagom takt. Fortfarande är Sverige den primära marknaden, och den största kundgruppen är åkerinäringen, men även taxi och budfirmor.
– Tillväxten sker planerat och i en takt som garanterar att vi kan hålla samma höga kundsupport. Vi har dessutom en rad nya funktioner under utveckling, flera av dem efter önskemål från kunder.
Text: Magnus Pahlén Trogen, Foto: Håkan Lindgren.
Fordonskontroll
Grundat: 2005
Antal anställda: 3
Omsättning: cirka 7 miljoner kr (2015)
Verksamhet: Utvecklar ett webbaserat system för fordonsadministration.
www.fordonskontroll.se
Vaxtzon__EU5
Vill du växa med Växtzon?